sg-500"Människorna hata mig därför att jag kan skriva så djävligt bra!"

Brev till Leopold Littmansson 1894

August Johan Strindberg föddes 1849 i Stockholm. Han är en av Sveriges mest betydelsefulla författare, dramatiker och konstnär. Många av hans verk räknas till de svenska klassikerna. Strindberg är även känd internationellt. Framför allt är det dramat Fröken Julie som spelas utomlands.

Dramat Mäster Olof från 1872 var ett genombrott i svensk dramatik och sattes upp på Kungliga teatern.
Den naturalistiska romanen Röda rummet från 1879 var Strindbergs stora genombrott. Den gestaltar bohemlivet bland konstnärskretsarna i Stockholm som Strindbergs levde bland.
Strindberg räknades till de svenska åttiotalisterna och bland annat frågor inom arbetarrörelsen intresserade honom och han mottog arbetarnas nobelpris.

Mellan 1907-1910 drev Strindberg sin egen teater vid Norra Bantorget i Stockholm tillsammans med teatermannen August Falck. Kammarspelen Oväder, Brända tomten, Spöksonaten och Pelikanen skrevs alla direkt för den lilla experiment scenen.

Strindberg dog 14 maj 1902.
60. 000 sörjande följde honom till sista vilan på Norra begravningsplatsen.

Strindbergs Intima Teater | 49 och ett halvt 2015
1279
post-template-default,single,single-post,postid-1279,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,side_menu_slide_from_right,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

49 och ett halvt 2015

49_300px_1Pojkvännen: Jag har blivit mig själv.
Kvinnan: Har du? Pojkvännen: Känner du? Du känner det?
Kvinnan: Om jag känner det?
Pojkvännen: Ja?
Kvinnan: Jag vet ju inte hur du var innan.

Kvinnan och Pojkvännen reser till Rivieran. Men kvinnan är också resenär i sina associationer och minnen. Hon försöker skapa sig sitt liv på nytt. Hur lever man vidare på ett bra sätt med alla de minnen man har? Hur lever man vidare tillsammans med någon annan med de minnen och erfarenheter man har?

49 ett halvt är ett halvt är ett nyskrivet drama av Lolo Amble. Det är en skör text mitt i livet som kretsar kring kropparnas specifika känslor. 49 ett halvt är ett halvt är en humoristisk och samtidigt allvarlig berättelse om människor i skarven mellan det som varit och det som ska komma. Kritikerna har jämfört Amble med kristna Lugn samt pjäsen med Strindbergs Leka med elden.

Manus:Lolo Amble.
Medverkande: Kristina Törnqvist,  Reine Brynolfsson.
Regi: Gunilla Nyroos.
Scenografi: Sören Brunes.
Kostym/regiassistent Gabrielle Dinnetz.
Ljusdesign/föreställningstekniker: Olle Axén.
Ljuddesign: Cecilia Josefsson.
Snickeri/konstruktör: Pelle Wittsäter.
Foto: Elisabeth Ohlson Wallin.
Grafisk Formgivning: Mattias Broberg.
Producent/marknadsföring: Katharina Lind.
Teaterchef: Ture Rangström.
Produktion: Strindbergs Intima teater i samverkan med Dramaten.

40och2_300Recensioner 

Dagens Nyheter
”Uppsättningen är känsligt regisserad av Gunilla Nyroos som med lätt hand varierar allvar och humor”
”Det är alltså inte ett trevligt relationsdrama vid havet utan en poetisk och lätt absurd iakttagelsepjäs – Amble iakttar människans beskaffenhet, behov och beteenden, medan rollfigurerna gör sina iakttagelser.
”Kristina Törnqvist, denna utmärkta Dramatenaktör.”
”Reine Brynolfsson är självskriven som Mannen.  Han spelar subtilt…”
Läs hela recensionen

Svenska Dagbladet
”Välformulerad och alldeles utmärkt spelad” ”Exakt närvaro, känslig och personlig….”
Läs hela recensionen 

Aftonbladet
”Med sina tragikomiska egen­heter erbjuder pjäsen fint stoff för känsliga receptorer.”
”Kristina Törnqvist följer sin roll genom varje tankeutflykt utan att för en sekund tappa sin egen eller publikens koncentration.”
” Liksom hos Lugn är stilen litterär, det är ett filosoferande över existensen som pågår. ”
Läs hela recensionen.


49-1Dalademokraten

”I Lolo Ambles kortpjäs ”49 och ett halvt” befinner sig en kvinna på tröskeln till ett nytt liv och ser på sin framtid med visst vemod, för att inte säga förskräckelse. Det är en mycket sevärd debutpjäs.”
Dalademokraten Läs hela recensionen.

Tidningen Kulturen
”Det finns med andra ord drag av lätt absurdism i detta existentiella drama, fingertoppskänsligt regisserat av Gunilla Nyroos, som tar fasta på lättheten och nyansrikedomen i dialogen. Kristina Törnqvist, denna begåvade skådespelare som likt ädelt vin blir allt bättre med åren, tar fasta på oförutsägbarheten och de vindflöjelsnabba omkastningarna i stämningslägena, från ungflicksfnissighet till djup förtvivlan, fint sekunderad av Reine Brynolfssons milda reflekterande som ibland övergår i bitterhet och frustration.”
 Läs hela recensionen.

49-3 49-2