sg-500"Människorna hata mig därför att jag kan skriva så djävligt bra!"

Brev till Leopold Littmansson 1894

August Johan Strindberg föddes 1849 i Stockholm. Han är en av Sveriges mest betydelsefulla författare, dramatiker och konstnär. Många av hans verk räknas till de svenska klassikerna. Strindberg är även känd internationellt. Framför allt är det dramat Fröken Julie som spelas utomlands.

Dramat Mäster Olof från 1872 var ett genombrott i svensk dramatik och sattes upp på Kungliga teatern.
Den naturalistiska romanen Röda rummet från 1879 var Strindbergs stora genombrott. Den gestaltar bohemlivet bland konstnärskretsarna i Stockholm som Strindbergs levde bland.
Strindberg räknades till de svenska åttiotalisterna och bland annat frågor inom arbetarrörelsen intresserade honom och han mottog arbetarnas nobelpris.

Mellan 1907-1910 drev Strindberg sin egen teater vid Norra Bantorget i Stockholm tillsammans med teatermannen August Falck. Kammarspelen Oväder, Brända tomten, Spöksonaten och Pelikanen skrevs alla direkt för den lilla experiment scenen.

Strindberg dog 14 maj 1902.
60. 000 sörjande följde honom till sista vilan på Norra begravningsplatsen.

Strindbergs Intima Teater | Pelikanen 2015
1297
post-template-default,single,single-post,postid-1297,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,side_menu_slide_from_right,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Pelikanen 2015

2015_peli_8Recensioner
”Sara Turpin gestaltar magnetiskt den hänsynslösa moderns dramaqueen-kast mellan kättja och sprutande tårar.”
”svärsonen Axel, en kluven figur i Mårten Svedbergs spännande gestaltning”
”Jag kommer på mig själv med att rysa mer över de förfördelade barnen, skickligt spelade av Happy Jankell och Alfred Tobiasson, än över moder” Amelie Björck  Aftonbladet

”Richard Turpin…blandar hud, smärta och spökeffekter med geniala ögonblick där texten lyser med sällsam tydlighet.”
2015_pel_1”Sara Turpin är utmärkt som modern”
”Mårten Svedberg gör Axel till ett slags stålmannen som växlar mellan tjocka glasögon och testosteronstinn muskelmassa. Happy Jankell låter Gerda irra mellan beslutsamhet och undergång med fin närvaro, liksom Alfred Tobiasson som spelar brodern” Lars Ring SvD 

”Rått, roligt och rart” DN

”Pelikanen-förtjänar en stor publik”
”I Richard Turpins regi blir pjäsen återigen lika provokativ som den smäll i solar plexus som regissören och teaterchefen August Falck presenterade för sin premiärpublik.” Tidningen Kulturen

”Stora begär. Mycket humor. Vild stilblandning” Kulturnytt

Regissören Richard Turpin är åter tillbaka på Strindbergs Intima teater efter rader av kritikerrosade uppsättningar på den legendariska scenen. Vem minns inte ”Fritänkaren”, ”Spöksonaten”, ”Nemesis”, ”Lyckopers resa” och fler därtill.

2015_pel_5_1Kammarspelet ”Pelikanen” är ursprungligen skapat för den strindbergska experimentscenen. Premiärföreställningen den 26 november 1907 invigde den nya teatern i lagerlokalen vid Norra Bantorget. Publiken slogs om biljetterna. Kritikerna gav sig på Strindberg och författarens nya absurda och moderna kammarspelsstil. Men man gillade de vackra intima teaterlokalerna. De unga skådespelarna bävade i sina loger och vågade nästan inte tacka för applåderna. Öppnandet av Intima teatern blev en mardröm.

108 år senare kör vi igen! På samma plats! Samma kammarspel! Opus fyra är verksbeteckningen. ”Pelikanen” har kallats Strindbergs sista stora kvinnodissekering. Det är ett familjedrama om arvsynd och moderskärlek. Det instängda huset luktar granris och karbol. Den döde har just burits ut. Det spökar. Struntsaker samsas med livsavgörande beslut. Ondskan är en dröm i drömmen – skriver Strindberg. ”Pelikanen” har med åren blivit ett av Strindbergs mest spelade dramer – speciellt utomlands där den dominerande modersrollen lockar till uttolkningar.

Richard Turpin har formulerat sin syn på saken:
2015_pel_3När vi nu sätter upp ”Pelikanen” på samma scen på vilken den uruppfördes tänker vi inte rygga för att dra upp ridån ordentligt och riktigt blotta den härva av liderliga begär, habegär, maktbegär och alla andra frustande begär som leder denna lilla familj till undergångens brant där den av nödvändighet vågar det avgörande språnget. Nej! Ingen hänsyn kommer att tagas dessa mångfaldigt gestaltade personer, då vi uteslutande tänker inrikta oss på att fastställa dramat wie es eigentlich gewesen.                                        

Rök från rökmaskin förekommer i föreställningen.

Medverkande: Sara Turpin, Mårten Svedberg, Happy Jankell, Alfred Tobiasson.
2015_pel_2Regi
: Richard Turpin.
Scenografi:
 Sören Brunes.
Kostym: 
Ulrika van Gelder.
Mask: Siv Molin Glans.
Musik/Ljudbild: 
Henrik Lörstad.
Föreställningstekniker:
 Abraham Kourieh.
Snickare/konstruktör:
 Pelle Wittsäter.
Teknik: Christer Blum, Ann-Marie Fritiofsson.
Sömmerska: Helene Söhr Jonstam.
Regiassistent: Tuvalisa Rangström.
Praktikant: Isabel Dehmer
Fotograf: Elisabeth Ohlson Wallin.
Producent/Press:  Katharina Lind.
2015_pel4Ekonomi: Marie-Louise Jeanson Björkén.
Teaterchef: Ture Rangström.
Föreställningen är en produktion av Strindbergs Intima teater.

Föreställningens längd  1,45 utan paus.

Pressbilder finns på pressbild.se

 

strindb_dn_98x88_150917_300px-1 pelikanen_300 2015_pelikan_300x300_web ensemble_300 pelikan_1

 

Tags: