Kommande föreställningar
  1. SIT:s Feministiska Bergmanfestival

    augusti 22—18:00 - 22:00
  2. SIT:s Feministiska Bergmanfestival

    augusti 23—18:00 - 22:00
  3. SIT:s Feministiska Bergmanfestival

    augusti 24—18:00 - 22:00
  4. SIT:s Feministiska Bergmanfestival

    augusti 25—10:30 - 22:00
  5. SIT:s Feministiska Bergmanfestival

    augusti 26—10:30 - 21:30
  6. SIT:s Feministiska Bergmanfestival

    augusti 27—18:00 - 22:00
  7. SIT:s Feministiska Bergmanfestival

    augusti 28—18:00 - 22:00
  8. SIT:s Feministiska Bergmanfestival

    augusti 29—18:00 - 22:00
  9. SIT:s Feministiska Bergmanfestival

    augusti 30—18:00 - 22:00
  10. SIT:s Feministiska Bergmanfestival

    augusti 31—18:00 - 22:00
Strindbergs Intima Teater |
248
home,page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-248,tribe-no-js,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,side_menu_slide_from_right,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

NOTISER:

 

  • SIT: s Feministiska Bergmanfestival 22/8-2/9
  • NYPREMIÄR: En dåres Försvarstal 7/9

NYHETSBREV

Fyll i din mailadress och få info

om föreställningar, gästspel och kurser.

VÄLKOMNA att ta del av vårt tolv dagar långa och späckade program. SIT fokuserar de kvinnor som arbetat med och som lyft Ingmar Bergman och hans verk. Stolt presenterar vi fyra skådespelerskor som arbetat med Ingmar Bergmans texter och med densamme som regissör; Harriet Andersson, Ewa Fröling, Marie Göranzon och Gunnel Lindblom. På festivalens öppningskväll 22/8 möts de i ett unikt samtal om arbetet med Bergman och hur de har förhållit sig till de strukturer som dominerat svensk talteater och film.

 

I övriga festivalen kan ni ta del av workshops, föreläsningar samt föreställningar av och med föreställningar av och med Charlotte Engelkes, Anna Wallander, Staffan Westerberg, Azin Borhani, Kimiya Faghih, Arvid von Heland, Hannah Sommerfors Julia Sporre, Linnea Nilsson, Hanna Nygårds, Andreas Ferrada Noli, Teatergruppen Hundarna, Anna Pettersson,m.fl. samt samtal, workshops och readings med Ulla Åberg, Lars Ring, Amelie Björck, Karin Helander, Carolina Frände, Jane Friedmann, Kristina Adolphsson, Cecilia Lindqvist, Mikaela Ramel, m.fl.

 

Målsättningen med festivalen är att placera Bergmans verk och arv genom nytolkningar, renoveringar och aktuella diskurser. SIT fortsätter undersöka möjligheten att knyta an svensk teaterhistoria med morgondagens berättelser genom att utgå ifrån skådespelarens gestaltning. Nu är det dags att se över relationen mellan Strindberg, Bergman och den kanon som dominerat och påverkat idén om kvalité. Vitalitet, närvaro, nerv och interaktion står i fokus för att generera nya former, uttryck och berättelser som leder in i framtiden.

“Dåren August får äntligen svar på tal”

 

…”en kraftfull och mycket laddad monolog av och med Anna Wallander.”

 

“Anna Wallander spelar med stor kraft ut Siris frustration,

förtvivlan och schizofrena liv.

SvD

Läs recensionen

 

”Växlingarna mellan självkänsla och tillintetgjordhet

fångar Wallander med en nästan manisk energi.”

 

”I slutscenens oändliga bekännelse redogöra för hela hennes vidunderliga komplexitet

som skapar ett feministiskt återtagande av berättelsen om oss.”

”Här sällar sig Siri till de tidigare kvinnoporträtt som återupprättas
på Strindbergs egen scen under Anna Petterssons ledning.
Ett efter ett bänds fingrarna upp i geniets stora näve.
Snart är det bara den öppna handen kvar.”
DN

 

“Siri blir en syster till Elfriede Jelinek, Marlene Haus­hofer 

och Ingeborg Bachmann”

 
…”var gång orden vecklas ut i spel blir det genialiskt.”
 
“Helhjärtat engagemang från alla parter sammanfattar kvällen.”

-Aftonbladet

Läs recensionen

I Strindbergs förord till sin roman om skilsmässan från Siri von Essen

talar han om en bok han inte publicerar, ”en vansinnig kvinnas bekännelser”.

Detta blev vi intresserade av. Med Siris blick ser vi på denna skandal,

och undersöker vem hon var och vilka vi är i förhållande till Henne.

Bilden av henne framträdde och förvånade oss mycket.

Hon verkar så fri och modig. Till exempel klädde hon sig till man,

var med i Dramatens herrklubb, gick på horhus samt var väldigt

sexuellt undersökande.

Hon och August hade ett jämlikhetskontrakt och hon var inte ensam.

Hon befann sej i en kontext där andra kvinnor gjorde likadant. Varför vet vi inget

om henne och andra kvinnor som levde så? Där börjar vår föreställning.

Vi tar avstamp från texter av bla Strindberg, Rimbaud, Jelinek, Lacan, Engels,

Schopenhauer, Butler och Heidegger .

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Bearbetning: Strindbergs Intima Teater

Nypremiär 7 september

Medverkande: Anna Wallander
Manus: Anna Wallander, Therese Bergmann och Johan Melin
Regi: Therese Bergmann
Scenografi och kostym: Sara Kander
Mask: Maria Reis
Ljus: Gustave Lund
Koreografi: Ossi Niskala
Musik och ljud: Malin-My Nilsson, Tobbe Svedberg och Niko Röhlcke

MED STÖD AV: