sg-500"Människorna hata mig därför att jag kan skriva så djävligt bra!"

Brev till Leopold Littmansson 1894

August Johan Strindberg föddes 1849 i Stockholm. Han är en av Sveriges mest betydelsefulla författare, dramatiker och konstnär. Många av hans verk räknas till de svenska klassikerna. Strindberg är även känd internationellt. Framför allt är det dramat Fröken Julie som spelas utomlands.

Dramat Mäster Olof från 1872 var ett genombrott i svensk dramatik och sattes upp på Kungliga teatern.
Den naturalistiska romanen Röda rummet från 1879 var Strindbergs stora genombrott. Den gestaltar bohemlivet bland konstnärskretsarna i Stockholm som Strindbergs levde bland.
Strindberg räknades till de svenska åttiotalisterna och bland annat frågor inom arbetarrörelsen intresserade honom och han mottog arbetarnas nobelpris.

Mellan 1907-1910 drev Strindberg sin egen teater vid Norra Bantorget i Stockholm tillsammans med teatermannen August Falck. Kammarspelen Oväder, Brända tomten, Spöksonaten och Pelikanen skrevs alla direkt för den lilla experiment scenen.

Strindberg dog 14 maj 1902.
60. 000 sörjande följde honom till sista vilan på Norra begravningsplatsen.

Strindbergs Intima Teater | Barnteater
572
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-572,page-child,parent-pageid-148,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,side_menu_slide_from_right,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Barnteater

När Intima teatern invigdes 1907 var Strindberg 58 år gammal. Samtidigt var han småbarnspappa. Dottern Ann-Marie, som Strindberg hade tillsammans med skådespelerskan Harriet Bosse, var bara fem år. Hon var ofta nere på Strindbergsteatern. Mamma och pappa var nyskilda. Ibland lekte Anne-Marie med skådespelerskan Fanny Falkner och hennes tre småsyskon som bodde i Blå tornet dit Strindberg flyttade på sommaren 1908. Anne-Maries boll finns kvar än idag.

 

Det finns beskrivningar där Strindberg leker med dockteatrar och kasperdockor. Strindberg hade en modellteater som kunde visa dekorationer till olika pjäser. Strindberg försökte få teaterdirektören August Falck att spela sagospel och riddarpjäser som även skulle locka en ung publik. ”Jag vill höra barn skratta i kryptan vid Norra bantorget ” kan man läsa i ett brev där Strindberg drar upp riktlinjerna. På ett ark bland Intima teaterns papper har han präntat med stora bokstäver ”JUNIOR-TEATERN”. Kanske tänkte han verkligen starta en barnteater på Strindbergsteatern.

 

Siste riddaren, Svanevit, Svarta handsken och Abu Casems tofflor är gjorda för en ung publik och unga skådespelare. Den senare pjäsen kallade Strindberg för en ”leksak för barn”. Den skrevs med tanke på Fanny Falkner. Teaterdirektör Falck gjorde motstånd. Han tyckte att pjäsen var för barnslig och odramatisk och att fröken Falkner var för oerfaren. Men för att blidka sin husförfattare tog Falck upp Svanevit. Den framfördes med Fanny Falkner i huvudrollen. Småsyskonen Ada och Eva fick spela småtärnor som strödde rosor på scengolvet. De var klädda i vita klänningar och med gullband i håret.

 

Redan från nystarten 2003 har Strindbergsteatern haft en barn- och ungdomsverksamhet i ”Strindbergs anda”. Dagis- och förskolegrupper har följt Strindberg och hans lilla dotter Anne Marie längs den gamla promenadvägen mellan Blå tornet och Intima teatern. Teatern har genomfört olika sagoprojekt och teatergästspel för barn. Margareta Hallins miniopera om Svinedrengen uppfördes på danska (!) 2005. Ett uppskattat projekt har varit Känn på teater där skolelever och fritidsgrupper fått möta olika yrkeskategorier som är verksamma på en teater. Vid några tillfällen har skoleleverna själva presenterat uppsättningar, ”Fantomen på Strindbergs Intima teater” var ett sådant skolprojekt.

 

För äldre elever har Strindbergsteatern arrangerat dramaturgiska experiment och improvisationsövningar. Medverkande dramatiker och skådespelare har tillsammans med eleverna jobbat med Strindbergs egna texter och nyskrivna dialoger. Författaren Mats Wahl har varit pedagogisk och konstnärlig ansvarig för bland annat Processen mot Strindberg som genomfördes under två spelår. Skådespelarna Gerhard Hoberstorfer och Lind Källgren medverkade i projektet.

 

Strindbergs Juniorteater etablerades 2007 i samband med teaterns 100-årsjubileum. Med projektet Strindberg i rymdenöppnade teatern dörrarna för en inspirerande teaterverkstad där barn i åldrarna 6-13 år fick pröva att skriva dramatik, göra dekor och komponera musik. Detta material användes sedan till en föreställning, Hemma hos Strindberg.  Projektet leddes av Juniorteaterns ansvariga ledare Katharina Lind och regissören och manusförfattaren Tuvalisa Rangström. Medverkande: Philoméne Grandin, Figge Norling och Ulf Drakenberg

 

Strindbergs författarskola startades under Strindbergsåret 2012. Elever i åldrarna 8-17 år fick utifrån texter av och om Strindberg lära känna nationalskalden och den tid han levde i. Teaterns personal besökte skolor för att hålla skrivarworkshop. 9-åring. För eleverna 8-12 år baserades övningarna på fria fantasier utifrån Strindberg som person, hans pjäsfigurer, brev och Strindbergs texter. För högstadiet och gymnasiet gavs skrivövningar som utgick ifrån föreställningarna ”Strindbergs värld” och ”Fröken Julie” som spelades på teatern.

 

Andra barn och ungdomsföreställningar som har producerats och spelats på teatern är: Karl XII (2011), Jubal utan jag (2012), Lillan och Pappa August( 2012),
Det lilla Ovädret (2014)

 

Strindberg i Rymden
– barnens texter

Akt 1.
Strindbergs arbetsrum. Strindberg tittar i sin stjärnkikare. Han är ensam och svårmodig.

Strindberg
Hallå!                     
Berättaren

Hej igen. Här är han. Strindberg. Han har inte så många kompisar på jorden. Hanskriver ju hela tiden. Han behöver en ny vän. Från en ny värld. 
Strindberg
Hallå! Är det någon därute. Strindberg tar fram telefonen.
Strindberg

Tjena Greta! Det är Strindberg här! Jag funderar på att ta en tur upp i rymden. Ska du med?
Greta
Nej! Jag ska på tebjudning. Åk själv. Eller ring Harriet.
Strindberg
Tjena Harriet! Strindberg här.
Harriet
Jag har inte tid att prata.
Strindberg

Jag undrar bara om du vill följa med ut i rymden. Jag tänkte… 
Harriet
Ring någon annan.
Strindberg
Är det stadsministern? Det är Strindberg här. Ska du med upp i rymden?
Stadsministern
Nej, jag spelar poker.
Strindberg
Hallå?
Pingvinen

Hallå?
Strindberg
Det är Strindberg här. Var har jag kommit?
Pingvinen
Till City Gross. 
Strindberg

Vem är det jag talar med?
Pingvinen

Med mig. Pingvinen. Jag jobbar här i kylrummet. 
Strindberg

Förlåt då har jag ringt fel. Jag är så ensam. Jag bara jobbar och jobbar och jag har inga vänner. Jag behöver nya vänner. Från nya världar. Nya jordar. 
Pingvinen

Jag kommer över.
Berättaren
Ja, ungefär så här börjar alltså teatern. Strindberg och Pingvinen möts av en slump och lär känna varandra.