sg-500"Människorna hata mig därför att jag kan skriva så djävligt bra!"

Brev till Leopold Littmansson 1894

August Johan Strindberg föddes 1849 i Stockholm. Han är en av Sveriges mest betydelsefulla författare, dramatiker och konstnär. Många av hans verk räknas till de svenska klassikerna. Strindberg är även känd internationellt. Framför allt är det dramat Fröken Julie som spelas utomlands.

Dramat Mäster Olof från 1872 var ett genombrott i svensk dramatik och sattes upp på Kungliga teatern.
Den naturalistiska romanen Röda rummet från 1879 var Strindbergs stora genombrott. Den gestaltar bohemlivet bland konstnärskretsarna i Stockholm som Strindbergs levde bland.
Strindberg räknades till de svenska åttiotalisterna och bland annat frågor inom arbetarrörelsen intresserade honom och han mottog arbetarnas nobelpris.

Mellan 1907-1910 drev Strindberg sin egen teater vid Norra Bantorget i Stockholm tillsammans med teatermannen August Falck. Kammarspelen Oväder, Brända tomten, Spöksonaten och Pelikanen skrevs alla direkt för den lilla experiment scenen.

Strindberg dog 14 maj 1902.
60. 000 sörjande följde honom till sista vilan på Norra begravningsplatsen.

Strindbergs Intima Teater | Teatern då och nu
1421
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-1421,page-child,parent-pageid-148,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,side_menu_slide_from_right,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Teatern då och Nu

Intima Teatern vid Norra Bantorget i Stockholm invigdes 26 november 1907. Det var författaren August Strindberg och den unge skådespelaren August Falck som tog initiativet till verksamheten. Man ville starta en internationell försöksteater med Strindbergs egna pjäser på repertoaren. Konceptet med en litterär scen byggde på förebilder i Frankrike och Tyskland. Scenen skulle vara liten och intim och inspirera till sceniska experiment. Ensemblen bestod till en början av 12 unga okända skådespelare. Manda Björling, Anna Flygare, Karin Alexandersson, Fanny Falkner, Johan Ljungquist, Alrik Kjellgren och August Falck tillhörde de ledande aktörerna.

 

Fram till teaterns stängning hösten 1910 gavs närmare 1500 föreställningar i Stockholm och på turné. Repertoaren utgjordes nästan uteslutande av Strindbergspjäser. De största succéerna var Påsk, Fröken Julie, Svanevit och Fadren. Strindbergs nyskrivna kammarspel Spöksonaten, Pelikanen, Brända tomten och Oväder hade urpremiär på Intima teatern liksom historiedramat Drottning Kristina. Även den första svenska uppsättningen av Dödsdansen framfördes på den nystartade scenen. Sammanlagt spelades 24 Strindbergspjäser under de tre år Intima teatern var i verksamhet.

 

Strindberg fungerade inte bara som husförfattare, teaterledare och ekonomisk garant. Han tog periodvis aktiv del i det konstnärliga arbetet på scenen. Han titulerade sig ”förste regissören” men valde att agera som sceninstruktör genom att skicka brev och biljetter till sina skådespelare. Hans iakttagelser finns publicerade i bl. a Öppna brev till Intima teatern. Hösten 1910 stängdes Intima teatern efter en schism mellan Strindberg och August Falck. En bidragande orsak var den dåliga ekonomin och konkurrensen från biografer och andra teatrar.

 

Teaterverksamheten fortsatte några år i samma lokaler som nu bar namnet Lilla Teatern eller Lillan mer populärt. 1919 blev Grafiska fackförbundet och dess lokalförening ägare till fastigheten. Teaterlokalen döptes om till Strindbergssalen. Den blev en viktig plats i den fackliga verksamheten. Då och då spelades det teater av både amatörer och professionella. Teaterns foajéutrymmen gjordes om till kafé.  Café Röda rummet öppnade den 8 mars 1926. Stället blev känt som ett av Stockholms få nattöppna taxifik.

 

Då och då uppmärksammades den unika spelplatsen med olika professionella Strindbergsuppsättningar. Under de årliga Strindbergsfestivalerna i slutet av 1900-talet blev användandet av den teaterhistoriska miljön allt mer frekvent. Jubileumsåret 1999 (150 år efter Strindbergs födelse) aktualiserades drömmen om att låta Intima teatern återuppstå. Stockholms stad, Kulturdepartementet, Grafiska fackföreningen, Sveriges Dramatikerförbund, Strindbergssällskapet, Föreningen Strindberg i Stockholm och andra organisationer samverkade med enskilda entusiaster och Strindbergsvänner.

 

Strindbergsmuseet med museichefen Katharina Ek-Nilsson som pådrivare påtog sig huvudmannaskapet för den nya verksamheten. Den tillträdande teaterchefen och konstnärliga ledaren Ture Rangström påbörjade arbetet att tillsammans med scenografen Sören Brunes skapa en teaterlokal i ”Strindbergs anda”. Strindbergs Intima teater återinvigdes på Strindbergs födelsedag den 22 januari 2003 med författarens första pjäs Fritänkaren som aldrig tidigare hade framförts. Spelåret 2017 kommer den nystartade teatern att ha framfört över 100 olika uppsättningar. Merparten av utbudet är av Strindberg eller handlar om Strindberg. Repertoaren har under åren huvudsakligen utgjorts av egna produktioner eller uppsättningar i samverkan med institutionsteatrar, fria scener och tillfälliga pjäsprojekt. Internationella gästspel och uppsättningar på olika språk tillhör teaterns signum. Strindbergs Intima teater drivs huvudsakligen med bidrag från Stockholms Stad och Statens Kulturråd. Den fast anställda personalen består av en teaterchef och en producent. Teatern är en fri oberoende scen som väljer sin egen repertoar och sina samarbeten.  De enda begränsningarna utgörs av den snålt tilltagna ekonomin och teaterns höga hyra. Däri förenas Strindbergs gamla Intima teater och den nya.