top of page
EN DÅRES FÖRSVARSTAL

I Strindbergs förord till sin roman om skilsmässan från Siri von Essen

talar han om en bok han inte publicerar, ”en vansinnig kvinnas bekännelser”.

Detta blev vi intresserade av. Med Siris blick ser vi på denna skandal,

och undersöker vem hon var och vilka vi är i förhållande till Henne.

Bilden av henne framträdde och förvånade oss mycket.

Hon verkar så fri och modig. Till exempel klädde hon sig till man,

var med i Dramatens herrklubb, gick på horhus samt var väldigt

sexuellt undersökande.

Hon och August hade ett jämlikhetskontrakt och hon var inte ensam.

Hon befann sej i en kontext där andra kvinnor gjorde likadant. Varför vet vi inget

om henne och andra kvinnor som levde så? Där börjar vår föreställning.

Vi tar avstamp från texter av bla Strindberg, Rimbaud, Jelinek, Lacan, Engels,

Schopenhauer, Butler och Heidegger .

RECENSIONER:

PREMIÄR 27 APRIL 2018

Medverkande: Anna Wallander

Manus: Anna Wallander, Therese Bergmann

och Johan Melin

Regi: Therese Bergmann

Scenografi och kostym: Sara Kander

Mask: Maria Reis

Ljus: Gustave Lund

Koreografi: Ossi Niskala

Musik och ljud: Malin-My Nilsson, Tobbe Svedberg

och Niko Röhlcke

Affischfoto: Elisabeth Ohlson Wallin –

Bearbetning: SIT

Speltid ca. 1:10 utan paus

“Dåren August får äntligen svar på tal”

 

…”en kraftfull och mycket laddad monolog av och med Anna Wallander.”

 

“Anna Wallander spelar med stor kraft ut Siris frustration,

förtvivlan och schizofrena liv.”

–SvD

LÄS RECENSIONEN

 

”Växlingarna mellan självkänsla och tillintetgjordhet

fångar Wallander med en nästan manisk energi.”

 

”I slutscenens oändliga bekännelse redogöra för hela hennes vidunderliga komplexitet som skapar ett feministiskt återtagande av berättelsen om oss.”

”Här sällar sig Siri till de tidigare kvinnoporträtt som återupprättas

på Strindbergs egen scen under Anna Petterssons ledning.

Ett efter ett bänds fingrarna upp i geniets stora näve.

Snart är det bara den öppna handen kvar.”

–DN

 LÄS RECENSIONEN

 

“Siri blir en syster till Elfriede Jelinek, Marlene Haus­hofer 

och Ingeborg Bachmann”

 

…”var gång orden vecklas ut i spel blir det genialiskt.”

 

“Helhjärtat engagemang från alla parter sammanfattar kvällen.”

-Aftonbladet

LÄS RECENSIONEN

 

bottom of page